Acerca de
KJØPSVILKÅR
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Disse salgsbetingelsene er å regne som avtalen mellom Hovdenakk Hjort AS som selger og deg som kjøper.
1. Avtalen
Avtalen består, i tillegg til dette dokumentet, av opplysningene i nettbutikken og eventuell korrespondanse du har hatt med oss i tiden før kjøpet. Hvis vi har avtalt noe før kjøpet som er bedre for deg enn det som står her, gjelder det som er avtalt. Hvis det står noe i denne avtalen som er bedre for deg enn det vi har avtalt er det dette dokumentet som gjelder (såfremt det ikke bryter med lovene).
2. Partene
Selger, heretter kalt vi eller oss, er Hovdenakk Hjort AS, Hovdenakken 50, 6156 Ørsta. Vårt organisasjonsnummer er 915 692 885. Du kan sende e-post til post@hovdenakkhjort.no. Kjøper er den person som foretar bestillingen, heretter kalt deg eller du.
3. Priser
Prisene i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Totalprisen, altså prisen du skal betale inkludert tillegg som frakt og avgifter, er oppgitt i nettbutikken når du bestiller.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende både for deg og oss når vi har mottatt bestillingen. Hvis det har skjedd en feil som både du og vi burde forstå er feil gjelder ikke dette. F.eks. hvis du trykket feil og bestilte 100 jakker men bare skulle ha 1 er du ikke bundet til å kjøpe 100. Eller hvis du bestiller ett produkt som er gratis fordi det er feil i nettbutikken er vi ikke bundet til å gi deg produktet. Vi gir aldri bort varer gratis.
5. Ordrebekreftelse
Når vi har mottatt din bestilling sender vi deg en ordrebekreftelse med én gang. Du bør sjekke at denne er riktig. Skulle du oppdage feil bør du si ifra til oss så fort du kan, så vi får rettet opp i det.
6. Betaling
Vi bruker Vipps som samarbeidspartner på betaling.
Betaling med Vipps
Når du betaler med vipps reserveres beløpet frem til bestillingen din sendes fra oss.
Du kan også ta kontakt med oss direkte og handle utenfor nettbutikken. Her kan vi gi muligheten for å sende faktura, og sende som vi normalt ville gjort som ved kjøp i nettbutikk.
7. Levering
Vi sender varene så fort vi kan til adressen du oppga ved bestilling. Leveringstiden varierer med hvilken leveringsmåte du har valgt. Det kan skje at vi har feil saldo på en vare du bestiller og ikke klarer å skaffe den til veie. I slike tilfeller er vi ikke forpliktet til å levere akkurat den varen, men vi kontakter deg med et tilbud om en tilsvarende vare og gjør det vi kan for at du skal bli fornøyd. Hvis du har ombestemt deg og ikke ønsker varen likevel må du fremdeles ta den imot og sende den tilbake til oss. Hvis ikke tar vi betalt for både frakt og tid med å behandle din ordre, minst 350 kroner. Men det er lov å ombestemme seg. Gir du oss beskjed før vi sender varen eller du sender varen(e) tilbake til oss koster det deg ingenting.
8. Risikoen for varen
Med risiko for varen mener vi hvem som har ansvaret for å erstatte eller reparere varen du har kjøpt dersom det skulle skje noe. Dette ansvaret er vårt frem til du har mottatt varen. Det regnes som at du har mottatt varen når den er levert dit du ønsket å få den levert.
9. Angrerett
Du kan alltid angre på kjøpet innen 14 dager fra du mottok varen(e). Om du angrer på hele bestillingen får du også refundert frakten og eventuelt andre gebyrer eller avgifter. Dersom du bare angrer på deler av bestillingen får du tilbake penger for varen(e) som er returnert. Varen som returneres må være salgbar for oss. Ifølge den nye angrerettloven kan du ta varen i vanlig bruk og fremdeles angre innen 14 dager. Da har vi rett til å kreve kompensasjon for verditapet på varen. I mange tilfeller, som når det dreier seg om klær, vil vi regne verditapet som nesten totalt, og kreve tilsvarende kompensasjon. Hvis du tenker på å angre på et kjøp der du har tatt varen i bruk anbefaler vi at du tar kontakt med oss først, så blir vi enige om en løsning. Hvis det er noe feil med varen regnes dette som reklamasjon og det har vi skrevet om lengre ned.
10. Undersøkelse av varen
Når du mottar varen fra oss anbefaler vi at du sjekker at alt er som det skal, det vil si at du har fått rett produkt, om det er blitt skadet under transporten eller om det er noen andre mangler. Hvis du oppdager noen feil eller mangler må du melde fra om dette ved reklamasjon. Mer om dette i neste punkt.
11. Reklamasjon
En reklamasjon vil si at det er en feil eller mangel ved varen. Om du oppdager dette må du gi oss beskjed innen rimelig tid, og helst så snart som mulig. Dersom vi ikke har levert varen når vi har sagt at den skal leveres regnes dette også som en mangel, og igjen må du gi oss beskjed innen rimelig tid. Denne beskjeden bør være skriftlig. Du kan reklamere senest to år etter at du fikk varen, eller fem år hvis det er varer som er ment til å vare vesentlig lengre.
12. Dine rettigheter ved forsinkelse
Dersom vi ikke leverer varen(e) eller leverer senere enn vi har avtalt og dette ikke er din skyld kan du, med forbrukerkjøpsloven i hånden, holde tilbake betaling, kreve at vi leverer, heve kjøpet eller kreve erstatning. Husk at om vi gir deg beskjed om at varen er forsinket leverer vi ikke senere enn avtalt. Men generelt er vi ikke vanskelige om du ikke vil ha varen likevel, bare du gir oss beskjed.
Oppfyllelse: Du kan kreve at vi skal levere varen(e) innen rimelig tid dersom det ikke er umulig eller urimelig for oss å få dette til.
Heving: Du kan kreve å gå fra kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis vi ikke leverer innen en tilleggsfrist du har gitt.
Erstatning: Du kan kreve erstatning for tap du lider som en følge av forsinkelsen. Slik erstatning står det mer om i Forbrukerkjøpslovens § 24. Husk at om du skal kreve noe av dette så må du gi oss beskjed om at du reklamerer på leveringstiden slik det står om i punkt 11.
13. Dine rettigheter ved mangel
Dersom varen har en mangel og dette ikke er din skyld kan du, fortsatt med forbrukerkjøpsloven i hånd, holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering: Du kan kreve at vi retter mangelen eller leverer ny tilsvarende vare såfremt dette ikke er umulig eller urimelig dyrt for oss. Skal vi reparere eller levere ny må vi gjøre det innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Vi kan velge om vi skal prøve å reparere eller levere ny, men ikke mer enn to ganger for samme feil.
Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve forholdsmessig prisavslag. Vi kan velge å heller prøve å reparere feilen eller gi deg en ny vare.
Heving: I stedet for prisavslag kan du heve avtalen, men ikke når mangelen er uvesentlig. Vi kan velge å heller prøve å reparere feilen eller gi deg en ny vare.
Erstatning: Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel. Dette står det mer om i Forbrukerkjøpslovens § 33. Husk at om du skal kreve noe av dette så må du gi oss beskjed om at du reklamerer på en mangel slik det står om i punkt 11. Husk at dette gjelder feil og mangler. Returer som skyldes skuffelse eller anger behandles under punkt 9.
14. Våre rettigheter
Dersom du ikke betaler eller oppfyller avtalen, og dette ikke er vår skyld, står det i Forbrukerkjøpsloven at vi kan holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra deg. Vi kan også kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom du ikke betaler noe, kan vi fastholde kjøpet og kreve at du betaler, men dette gjelder bare hvis vi har levert deg varen(e) og ikke venter veldig lenge.
Heving: Om du ikke betaler i det hele tatt kan vi heve kjøpet.
Erstatning: Vi kan kreve erstatning fra deg for økonomisk tap vi lider som følge av kontraktsbrudd fra din side ifølge Forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter: Dersom du ikke betaler det som er avtalt, kan vi kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling etter at vi har varslet deg om at du ikke har betalt, kan vi sende saken til inkasso.
Gebyr ved uavhentede varer: Dersom du unnlater å hente varer som ikke er forskuddsbetalt, kan vi belaste deg med et gebyr på minst 350,- kroner. Gebyret dekker kun våre faktiske utlegg for å levere varen og få den tilbake til oss når du ikke henter den.
15. Garanti
Det hender varer vi selger har garanti. En garanti er ekstra gode rettigheter og kan aldri være dårligere enn det vi har beskrevet her.
16. Personopplysninger
Ditt personvern er viktig for oss, og vi har derfor noen grunnleggende prinsipper:
• Vi ber deg ikke om informasjon hvis vi ikke trenger det
• Vi deler ikke din informasjon med noen andre med mindre du har gitt oss uttrykkelig tillatelse.
• Vi lagrer din informasjon med største fortrolighet og med fokus på ditt personvern og sikkerhet.
• Du kan alltid ta kontakt med oss (se punkt 2) dersom du lurer på hva vi har lagret om deg, eller om du ønsker at vi skal endre eller slette personopplysninger.
Hvilken informasjon er det Hovdenakk Hjort AS lagrer om meg og hvordan brukes det?
Navn: Vi synes det er hyggelig å vite hvem vi snakker til, dessuten må vi vite hvem vi skal levere varen(e) til.
E-post: E-postadressen er din unike nøkkel om du velger å opprette en konto. Uten en epostadresse får vi heller ikke sendt deg ordrebekreftelse som er en av våre plikter. Dersom du har lyst, vil vi også sende deg informasjon, tilbud og andre nyheter. Hvis ikke kan du når som helst melde deg av nyhetsbrevene våre.
Adresse, Postnummer og sted: Vi må nesten vite hvor du ønsker at vi skal levere varen(e) du har bestilt hos oss.
Mobilnummer: Fyller du ut mobilnummer gir du oss muligheten til å sende deg sporingsinformasjon knyttet til din bestilling.
Betalingskort: For å kunne ta betalt er vi avhengig av at du registrerer ditt betalingskort. Denne informasjonen lagres ikke hos oss og vi har aldri tilgang til dine betalingsdetaljer. Vi kjenner kun til om betalingen er gyldig.
Hva gjør Hovdenakk Hjort AS for å beskytte informasjonen du har delt med oss?
Tjenesten bruker Secure Sockets Layer (SSL)-teknologi som er industristandard for å kryptere personlig og sensitiv informasjon som navn, e-post, adresse og kortinformasjon. Hverken Hovdenakk Hjort eller noen av våre underleverandører lagrer kortinformasjon. Dette sendes kryptert til vår betalingsleverandør som har alle nødvendige sertifiseringer for å kunne lagre kortinformasjon.
17. Konfliktløsning
Vårt mål er å være så smidige som mulig slik at vi unngår konflikter. Skulle vi likevel ikke komme til enighet kan du ta kontakt med Forbrukerrådet. Om det ikke fører frem kan vi eller du, skriftlig, be om at konflikten skal løses av Forbrukertvistutvalget. Dersom heller ikke dette gir noen løsning er det Tingretten som til syvende og sist tvinger gjennom en løsning.